Over Marijke
Drs. Marijke van der Meer
Al weer heel wat jaartjes geleden ben ik mijn loopbaan begonnen als onderwijzeres op de basisschool. Nadat er bij mijn zoon een dyslexie werd gediagnosticeerd, ben ik mij gaan verdiepen in leerstoornissen. Door mijn werk kreeg ik steeds meer behoefte aan theoretische kennis omtrent leerstoornissen. Een studie orthopedagogie aan de universiteit in Nijmegen was het gevolg. Tijdens deze studie heb ik mij, naast leer- en gedragsstoornissen, meer verdiept in het onderwerp ‘hoogbegaafdheid’.
De laatste jaren is dit meer mijn aandachtsgebied binnen het O.R.C. Het is steeds weer een uitdaging voor mij om vanuit het onderzoek handelingsgerichte adviezen te formuleren voor ouders, kind en school. Een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle ondersteuning van kinderen is immers een goede afstemming over de aanpak tussen ouders, kind en school. Ik hoop u bij het O.R.C. te ontmoeten en kijk uit naar een prettige samenwerking.
Hoogbegaafde kinderen leren over het algemeen snel, leggen vlot verbanden en pakken dingen snel op, zij hoeven bij wijze van spreken de stof maar één keer te zien of te horen. Ze onderscheiden zich vaak al op zeer jonge leeftijd door een grote ontwikkelingsvoorsprong op meerdere terreinen. Ze spreken vaak veel eerder dan andere kinderen en kunnen al vroeg lezen en tellen. Ze kunnen grote denksprongen maken en beschikken veelal over een uitstekend probleemoplossend vermogen. Veel hoogbegaafden zijn creatieve denkers met een grote verbeeldingskracht en hebben ook vaak een apart gevoel voor humor.
Je zou verwachten dat hoogbegaafde kinderen zeer goede schoolprestaties laten zien. Helaas is dat niet altijd het geval. Bij deze kinderen bestaat het risico dat ze niet leren zich langere tijd achtereen te concentreren. Veel van deze kinderen hebben zichzelf leerstrategieën aangeleerd, die vaak ontoereikend zijn, waardoor ze onder hun niveau presteren.
Het is van groot belang dat hoogbegaafde kinderen op school erkend worden en dat het lesprogramma voor hen wordt aangepast. Versnellen kan bijvoorbeeld nodig zijn wanneer zij op alle terreinen ver voorlopen op leeftijdgenootjes en zij duidelijk tekenen van verveling laten zien. Verrijken is belangrijk om deze leerlingen uit te dagen, maar vooral ook om hen leerstrategieën aan te bieden. Compacten is belangrijk voor de vakken waar de leerling erg goed in is, hij/zij kan dan verder zonder alles nog een keer te moeten herhalen. Wanneer de hoogbegaafde leerling niet (h)erkend en begrepen wordt kan faalangst ontstaan. Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een perfectionistische instelling en daardoor een te hoog verwachtingspatroon. Falen schrijven zij aan zichzelf toe, maar succes niet!
Op veel basisscholen is men tegenwoordig bekend met hoogbegaafdheidproblematiek en krijgen de kinderen de kans om met ontwikkelingsgelijken te werken. Ook wordt hen de gelegenheid geboden zelfstandig en versneld te leren. Van belang is dat dit alles gebeurt onder begeleiding van een goede mentor.
Daarnaast zijn er in Nederland ook speciale scholen voor hoogbegaafde kinderen, bijvoorbeeld Omnio (Eindhoven) en Montessori+(Breda). Deze scholen bieden de leerlingen ruimte om zich beter en vrijer te kunnen ontwikkelen. Bij de keuze van hun programma houden ze rekening met specifieke interesses zoals: vreemde talen, filosofie, wetenschap, onderzoekjes doen, creatieve invullingen, literatuur, muziek, maar vooral ook het leren leren.